– vind tid, skab overblik –
Tid er penge og penge er tid
Vi stresses tit, fordi vi ikke har struktur på hverdagen. Faktum er, at der er ufattelig meget tid at spare ved at fokusere på tidsrøvere og ubevidste rutiner, samt ved mere effektiv brug af mail, kalender og to do lister.
Hvis dagen og opgaverne virker uoverskuelige, så er I klar tid at spare tid og sænke stress niveauet betydeligt, via enkle – men kraftfulde redskaber med dette forløb.
Målgruppe
Alle medarbejdere og ledere som ønsker at få mere tid i hverdagen samt nedsætte stressniveauet.
Udbytte for virksomheden
- Tidsbesparelse = mere tid
(typisk vinder vi gns. 20 -30 minutter pr. dag pr. deltager ) - Færre fejl/reklamationer
- Bedre service/professionel medspiller ift. kollegaer, kunder, samarbejdspartnere
- Tid, overblik og overskud til at fokusere på de ting, som er vigtige
- Nedsættelse af stressniveauet
(70-90% oplever, at deres stressniveau er faldet) - Effektiv udnyttelse af Jeres IT system til e-mail håndtering, kalender- og opgavestyring m.m.
Udbytte for deltageren
- Mere tid til de primære og værdiskabende opgaver
- En mindre stressende hverdag
- Mulighed for at gå hjem med en tom indbakke og et ryddet skrivebord
- Værktøjer til realistisk, effektiv og optimal planlægning og prioritering
Forløbets fokusområder
Vi stiller skarpt på effektivitet og overblik og der arbejdes bl.a. med:
- Tidsrøvere og ubevidste rutiner
- Bevidsthed om tid som et værdifuldt redskab
- Elektronisk og fysisk arbejdsorganisering
- Effektiv planlægning og prioritering
- Udskydelsesadfærd og overspringshandlinger
- Håndtering af afbrydelser
- Tips og tricks i mail systemet – e-mail / opgaver/ brug af kalender / m.m.
Metoden
Forløbet foregår både i møde/kursuslokale og med hands-on implementering på deltagernes egne pladser med hjælp fra vores ProcesSpecialist. Det er vekselvirkning imellem dialog, rådgivning, konkrete redskaber og opgaver. Dialogen tager udgangspunkt i deltagernes egen hverdag, arbejdsopgaver og tidsudfordringer.
ProcesSpecialisten hjælper deltagerne med at komme i gang på egne pladser og dette med en individuel hensyntagen til netop deres job. Der arbejdes ud fra en anerkendende og coachende tilgang i dialogen.
Praktisk information
Varighed: 3 hele dage fordelt over 4 – 6 måneder. Hver dag er opdelt så første halvdel er teori, dialog og proces – anden halvdel er hands-on implementering på deltagernes egne arbejdspladser.
– Førstehjælperen – forstå dine kollegers behov
Psykisk førstehjælp
Ved dine medarbejdere, hvordan de kan hjælpe deres kollegaer eller sig selv, hvis de kommer ud for et chok eller en traumatisk oplevelse? Hvis en traumatiseret person ikke får hjælp med det samme, kan det have langvarige psykiske følger. Det er naturligt at ville hjælpe mennesker i nød. Men ofte kan vi blive bange for at gøre det forkerte. Og er vi nervøse ved situationen, undlader vi måske helt at hjælpe. Det er derfor vigtigt at afdramatisere begrebet psykisk førstehjælp, så medarbejderen er tryg ved situationen, når kollegaen akut har brug for hjælp.