Håndter høje følelsesmæssige krav

Medarbejdere, der arbejder med mennesker, har høje følelsesmæssige krav som en del af deres arbejdsliv. Fx når de er i kontakt med borgere eller pårørende. De rette værktøjer skaber tryghed i en arbejdsdag, der til tider kan føles utryg.

Dette skræddersyede forløb ruster dig og dine medarbejdere til at håndtere arbejdssituationer, hvor der er høje følelsesmæssige krav. Forløbet fokuserer på at skabe professionelle grænser og bevare trivslen i arbejdet med alle slags mennesker.

Høje følelsesmæssige krav i arbejdet stiller dig og dine medarbejdere i svære situationer, hvis I ikke har de rette værktøjer. For det kræver ekspertise og træning både at rumme og holde en professionel distance til personen og situationen, fx en pårørende eller borger, der er sårbare i forbindelse med en krise eller alvorlig sygdom.

På forløbet får du og dine medarbejdere viden, træning og værktøjer til at håndtere høje
følelsesmæssige krav i jeres arbejde og føle jer trygge. Målet er, at I sammen skaber få et trygt psykisk arbejdsmiljø, hvor I trives på trods af svære og sårbare situationer.

Følelsesmæssigt forberedt med de rette redskaber

Når du arbejder med sårbare, syge og ældre mennesker, indebærer det altid, at du skal håndtere diverse følelsesmæssige krav, afhængig af hvilket menneske, du står over for.

Selvom du arbejder inden for sundheds- og omsorgsområdet, betyder det ikke, at du er uddannet til at håndtere høje følelsesmæssige krav i praksis. Det kræver specifik viden, forståelse og de rette værktøjer.

Høje følelsesmæssige krav kræver, at vi ved præcis, hvad vi skal gøre, hvis vi står i en specifik situation, hvor en person har brug for, at vi reagerer på en bestemt måde. Vi kan ikke altid være forberedt på det, da følelsesudbrud kan opstå pludseligt. Hvis vi ved, hvad vi skal gøre, kan vi også agere professionelt og give både os selv og modparten ro i situationen.

Undgå høje følelsesmæssige krav skader det psykiske arbejdsmiljø

Hvis vi som arbejdsplads ikke sikrer, at vores medarbejdere føler sig trygge, når de går på arbejde, går det ud over det psykiske arbejdsmiljø.

Derfor skal vi skabe et arbejdsmiljø, der er stærkt nok til at rumme de forskellige høje følelsesmæssige krav, der opstår. I værste fald kan det påvirke dine medarbejderes helbred, hvis de står i for mange situationer, der efterlader dem magtesløse.

Forbereder I medarbejderne på at kunne håndtere høje følelsesmæssige krav i deres arbejde, gør I medarbejderne trygge. På den måde mindsker i sandsynligheden for at blive ramt af stress og langtidssygemeldinger.

Er forløbet noget for din organisation?

Forløbet er relevant for alle medarbejdere, ledere og arbejdsmiljørepræsentanter, der arbejder direkte eller indirekte med mennesker og oplever høje følelsesmæssige krav.

Forløbet er relevant for din organisation, hvis du kan nikke ja til et af punkterne nedenfor:

  • Vores medarbejdere skal have de rette værktøjer til at håndtere de høje følelsesmæssige krav, de oplever i deres arbejde
  • Vi vil styrke vores psykiske arbejdsmiljø ved at skabe mere trivsel og tryghed for vores medarbejdere
  • Vi vil opbygge en kultur, hvor der er fokus på at hjælpe og støtte hinanden i svære og sårbare situationer

Sådan hjælper vi med at håndtere høje følelsesmæssige krav

På forløbet træner vi jer i at kunne håndtere høje følelsesmæssige krav og sætte professionelle grænser i jeres arbejde med mennesker. Vores undervisning bygger på gennemtestet teori inden for fx udvikling af emotionel intelligens, kommunikation og konflikthåndtering.

Vi prioriterer praksisorienteret læring og deltagerorienteret undervisning, da det er vejen til at mestre læringen. Vi sørger for at skabe et rum, hvor I trygt kan dele erfaringer og udføre øvelserne sammen.

Helt konkret arbejder vi med:

  • Identifikation af høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker
  • Udvikling af emotionel intelligens og selvbevidsthed
  • Etablering af professionelle grænser og etik
  • Forbedring af kommunikationsfærdigheder og konflikthåndtering
  • Implementering af stresshåndtering

Derfor står din organisation stærkere efter forløbet

  • Større tryghed i at håndtere høje følelsesmæssige krav i deres arbejde
  • Mindre stress og færre udfordringer med at skulle håndtere høje følelsesmæssige krav mindsker langtidssygefraværet i din organisation
  • Værktøjer og metoder til selv at kunne håndtere høje følelsesmæssige krav
  • Styrkede kommunikationsevner og forbedrede kompetencer til at håndtere konflikter professionelt
  • Styrket omdømme og servicekvalitet, fordi organisationen investerer i at forbedre det psykiske arbejdsmiljø

Det kan du som deltager forvente af forløbet

  • Du forbedrer dine evner til at håndtere og regulere dine følelser
  • Du etablerer sunde professionelle grænser og etisk praksis
  • Du styrker dine kommunikationsfærdigheder og konflikthåndteringsevner
  • Du oplever hurtigt personlig vækst og mere balance i dit arbejde med mennesker

Praktisk information

Temaet kan tilrettelægges ud fra jeres behov og ønsker – både hvad angår varighed og antallet af deltagere.

På vores første dag, får du og dine medarbejdere udleveret det materiale, vi gennemgår igennem forløbet, og som I kan bruge efterfølgende i jeres hverdag. Der vil være fuld forplejning alle dage – morgenmad, frokost, eftermiddagskage og kaffe, te og vand ad libitum.

Vil du vide mere?

Kontakt Gitte Kilhof

Direktør

Scroll to Top