Konflikthåndtering

Konstante konflikter underminerer det psykiske arbejdsmiljø og effektiviteten daler. Det er afgørende for både medarbejdernes trivsel og organisationens succes at kende værktøjer, der hjælper med at minimere og håndtere konflikter.

På forløbet ‘Konflikthåndtering’ lærer du og dine medarbejdere at håndtere konflikter konstruktivt. Konflikter er nemlig uundgåelige – uanset organisation. Fx kan sammensætningen af personlighedstyper skabe misforståelser, fordi vi kommunikerer og læser opgaver på forskellige måder.

Vi træner jer i at identificere og tackle konfliktsituationer, så I sammen skaber en kultur, der fremmer stærkt samarbejde og trivsel.

Konflikter koster tid fra kerneopgaven

Konflikter nedsætter effektiviteten i din organisation, fordi de tærer på dine medarbejderes mentale tilstand. Derfor er konflikter ofte synderne, der stjæler tid fra kerneopgaven.

Hvis vi befinder os i en konfliktsituation med en kollega og sidder i samme rum, kan det være svært at koncentrere sig om arbejdsopgaverne og skabe kvalitet i dem. Måske ender konflikterne med at sluge vores vigtige arbejdstimer, fordi vi bruger dem på at diskutere.

Når du og dine medarbejdere lærer, hvordan I tager de svære samtaler ved at konfrontere hinanden hurtigere, får I nemmere ved at bremse konflikter. Og I får mere tid og energi til at løse jeres kerneopgaver.

Gå nysgerrigt til konflikterne

At håndtere konflikter konstruktivt handler ikke kun om at udrydde dem – det er ganske enkelt umuligt. Nøglen er at forhindre dem i at komme til overfladen og eksplodere. Vi skal stræbe efter at løse dem konstruktivt med en tilgang, der er nysgerrig og undersøgende.

Kun på den måde bliver det muligt for os at forstå, hvorfor de opstår, og hvad vi kan gøre for, at de ikke gentager sig eller udvikler sig til længerevarende konflikter, der tærer på organisationens psykiske arbejdsmiljø.

Er forløbet noget for din organisation?

Forløbet er skabt til alle organisationer, der ønsker at opbygge en kultur, hvor konflikter bliver håndteret konstruktivt.

Kan du nikke ja til bare et af punkterne nedenfor, er forløbet oplagt til din organisation:

  • Vores medarbejdere skal have de rette værktøjer til at håndtere konflikter konstruktivt
  • Vi vil styrke effektiviteten ved at blive bedre til konflikthåndtering i vores teams
  • Vi ønsker at styrke vores psykiske arbejdsmiljø ved at reducere og forebygge destruktive konflikter
  • Vi vil gerne forstå, hvorfor konflikter opstår hos os, og hvad vi kan gøre for at forebygge dem

Sådan hjælper vi med konflikthåndtering

På forløbet træner vi dig og dine medarbejdere i at mestre de vigtigste principper inden for konstruktiv konflikthåndtering og bruge dem i praksis. Undervisningen bygger på gennemtestet teori, men vi har skarpt fokus på praksis. Vi kommer nemlig længere og lærer hurtigere med praksisorienteret læring og deltagerorienteret undervisning.

Værktøjerne, vi bruger på forløbet, er udvalgt specifikt til at fremme en kultur, der ikke er præget af konflikter. Målet er at skabe en positiv og respektfuld arbejdskultur.

Helt konkret arbejder vi med:

  • De psykologiske principper og komplekse dynamikker bag konflikter
  • Identifikation, konstruktiv håndtering samt optrapning og nedtrapning af konflikter
  • Forståelse for hvorfor konflikter opstår
  • At skabe selvindsigt og forståelse for egne og kollegers adfærd i konflikter
  • ’Den svære samtale’ og hvordan vi bruger den til respektfuld konfliktløsning

Derfor vil din organisation stå stærkere efter forløbet

  • En kultur med færre konflikter frigiver mere tid til kerneopgaven
  • Færre konflikter betyder færre stressede medarbejdere og sygemeldinger
  • Dine medarbejdere skaber et stærkt og tillidsfuldt samarbejde, fordi der er konsensus og opmærksomhed omkring at nedtrappe konflikter, inden de eskalerer
  • Dine medarbejdere bliver mere effektive, når alle i din organisation ved, hvordan konflikter håndteres konstruktivt

Det kan du som deltager forvente af forløbet

  • Du får forståelse for de psykologiske principper og komplekse dynamikker, der typisk udløser konflikter
  • Du lærer at spotte tegnene, der leder op til konflikt – og kan bedre forhindre, at de eskalerer
  • Du lære dit nervesystem bedre at kende i konfliktsituationer – fx om du har tendens til at flygte, fryse eller gå i forsvar
  • Du får færdigheder i at facilitere konstruktive dialoger og udrede konfliktsituationer
  • Du får kompetencer til at tage ’den svære samtale’ – både hvornår du bør gøre det, og hvordan du gør det
  • Du får viden og indsigt, så du kan acceptere, at konflikter er en uundgåelig del af livet og ser læringspotentialerne i dem

Det praktiske

Temaet kan tilrettelægges ud fra jeres behov og ønsker – både hvad angår varighed og antallet af deltagere.

På vores første dag, får du og dine medarbejdere udleveret det materiale, vi gennemgår igennem forløbet, og som I kan bruge efterfølgende i jeres hverdag. Der vil være fuld forplejning alle dage – morgenmad, frokost, eftermiddagskage og kaffe, te og vand ad libitum.

Vil du vide mere?

Kontakt Gitte Kilhof

Direktør

Scroll to Top