Modul 1 - Kulturbæreren
Modul 2 - Mønsterbryderen
Modul 3 - Kommunikatøren
Modul 4 - Holdspilleren
Modul 5 - Forebyggeren
Modul 6 - Førstehjælperen
Modul 7 - Vidensdeleren
Modul 8 - Kulturbæreren Videregående
Modul 9 - Holdspilleren Videregående
Modul 10 - Kommunikatøren Videregående
Praksisnær Implementering
Modul 1 - Kulturbæreren
Kulturbæreren – integrer kultur og værdier
Kender I det, når kollegaen gang på gang udviser en løsningsorienteret adfærd, hvor alt er muligt – og med et energiniveau, der smitter positivt af på dig, kunder, kolleger og samarbejdspartnere. Den kollega er en stærk kulturbærer. En kulturbærer er en person, der gennem sin egen adfærd udøver en ekstremt positiv indflydelse på sine omgivelsers adfærd, på holdnings- og traditionsdannelsen og på det arbejdsklima, der eksisterer i organisationen. Kun 7% af al kommunikation er verbal, så den non-verbale adfærd siger alt og bekræfter, at ”det er ikke, det de siger – men det, de gør”, der kendetegner en kulturbærer.Målgruppe
Forløbet henvender sig til virksomheder, der ønsker en stærk og anerkendende virksomhedskultur. En kultur, som bidrager til tilknytning og tiltrækning af medarbejdere samt trivsel, effektivitet og arbejdsglæde.Metoden
Forløbet er en blanding af korte oplæg, diskussioner og træning gennem praktiske øvelser og rollespil. Du kommer til at bruge dine egne erfaringer, øve dig i teknikker og få nye ideer. Der forventes stor deltageraktivitet.Udbytte for deltageren
- Bevidsthed om det ansvar, der ligger i at være kulturbærer
- Forståelse af forskellen på kerneopgaven kontra kerneydelsen
- Indflydelse på, hvilken kultur du ønsker at skabe og være en del af
- Bevidsthed om, hvordan du kan tage ansvar for, at værdierne og kulturen kan ses og mærkes i hverdagen
Udbytte for virksomheden
Som virksomhed får du medarbejdere, der bliver aktive kulturbærere, og som skaber et helt almindeligt og værdigt hverdagsliv for borgeren.Forløbets fokusområder
Der arbejdes blandt andet med:- Hvad er vores kerneopgave?
- Hvad er vores ønskede Kulturbærer?
- Hvad er vores ønskede identitet?
- Hvad kan vi bruge værdierne til i hverdagen?
- Fokus på din rolle både som professionel og som gæst, når du er i borgerens private hjem
- Hvordan du får hverdagslivet og værdigheden til at leve og mærkes af borgeren
- Personlig udviklingsplan i forhold til at arbejde videre individuelt og i grupper
Praktisk information
Varighed: 3 dage fordelt over 1-2 måneder, typisk fordelt på ½ dag, 2 dage og ½ dag. Holdstørrelse: Max 25 deltagere.Modul 2 - Mønsterbryderen
Mønsterbryderen – bryd dine uhensigtsmæssige mønstre
Ønsker I større effekt af og forståelse for de unikke styrker hos jeres medarbejdere? Dygtige medarbejdere er dem, der kan identificere og forstå forskellige persontyper og deres adfærd og derefter overføre det til arbejdsdagen. Det skaber endnu bedre resultater for den enkelte og for virksomheden. En organisation bliver levende gennem de mennesker, som arbejder der. Der stilles til stadighed højere krav til, at vi skal samarbejde og kommunikere effektivt med hinanden. Men ofte kommunikerer vi på forskellige måder, og vi kan undre os over, hvorfor andre ikke forstår os eller reagerer anderledes, end vi havde forventet.Målgruppe
Dette forløb henvender sig til virksomheder, der ønsker, at deres medarbejdere bliver klædt på til at få det optimale ud af deres samarbejde og indsigt i, hvordan de skaber værdifulde samarbejdsrelationer.Metoden
Først udfyldes en profil med egen arbejdssituation for øje. Ud fra det fremkomne resultat skabes der forståelse for drivkræfterne på det generelle og det personlige plan. Processen er med til at forstå, beskrive og udvikle de personlige ressourcer. Forløbet er en blanding af korte oplæg, diskussioner og træning gennem praktiske øvelser og rollespil. Du bruger dine egne erfaringer, øver dig i teknikker og får nye ideer. Der forventes stor deltageraktivitet.Udbytte for deltageren
- Indsigt i egne og andres adfærdsmønstre
- Stærk forståelse for andre
- Større selvmotivation
- Optimalt udbytte af andres motivationsfaktorer
- Større bevidsthed om eget udviklings-potentiale
Udbytte for virksomheden
Fælles sprog og referenceramme for personlig adfærd, hvilket optimerer udnyttelse af virksomhedens menneskelige ressourcer. Det styrker samtidig det psykiske arbejdsmiljø.Forløbets fokusområder
Der arbejdes blandt andet med:- DISK-modellen
- Anerkendende – værdsættende metode
- Hvad er forskellen på selvværd, selvfølelse og selvtillid
- Grundmodellen for selvindsigt og udvikling
- Indsigt i adfærdspsykologiens styrke
- Mønstre, der kan skabe enhver følelse
- Optimal brug af støttende overbevisninger
- Personlig handleplan i forhold til at arbejde videre på egen hånd
Praktisk information
Varighed: 2 dage fordelt over 1-2 måneder, typisk fordelt på ½ dag, 1 dag og ½ dag. Holdstørrelse: Max 25 deltagere.Modul 3 - Kommunikatøren
Kommunikatøren – kommuniker klart og effektivt
Effektiv kommunikation handler om at kunne – og turde – udtrykke sine meninger og behov på en klar og ærlig måde, med respekt for sig selv og andre. En klar og ligeværdig kommunikation er grundstenen i alt samarbejde, konfliktløsning, nærvær og samvær med andre mennesker. Udtryk dig, så det virker.Målgruppe
Dette forløb henvender sig til virksomheder, der ønsker, at deres medarbejdere behersker effektiv kommunikation, så der er overskud og ro til at kunne fokusere på hverdagens arbejdsopgaver.Metoden
Forløbet er en blanding af korte oplæg, diskussioner og træning gennem praktiske øvelser og rollespil. Du bruger dine egne erfaringer, øver dig i teknikker og får nye ideer. Der forventes stor deltageraktivitet.Udbytte for deltageren
- Du øger din personlige gennemslagskraft
- Du bliver bedre til at samarbejde og løse konflikter
- Du får indsigt og overblik over de psykologiske faktorer, der sikrer bedre kommunikation i vanskelige situationer
- Du får færdigheder til at skabe tryghed og tillid i kommunikationen
- Du får indsigt i årsagerne til, at konflikter opstår
- Du lærer, hvordan du i forskellige situationer kan skabe og bevare kontakt
- Du lærer, hvorledes du sikrer dig, at du forstår, hvad andre siger – og omvendt
- Du bliver dygtig til bevidst og ubevidst kommunikation
Udbytte for virksomheden
Som virksomhed får du medarbejdere, der i deres kommunikation evner at oprette og vedligeholde relationer til andre. Gennem en effektiv og tydelig kommunikationsstrategi trænes medarbejderne i at undgå misforståelser, forebygge ineffektivitet og undgå mistrivsel på arbejdet.Forløbets fokusområder
Der arbejdes blandt amdet med:- Kommunikationsprocessens faser
- Aktiv lytning, kropssprog, interaktion og psykologi
- Proaktiv kommunikation – hvordan skal vi kommunikere for at undgå konflikter?
- Anerkendende og respektfuld kommunikation
- Den vanskelige samtale
- Åbne og lukkede spørgsmål
- TA
- Konstruktiv feedback
- Personlig handleplan i forhold til at arbejde videre på egen hånd
Praktisk information
Varighed: 3 dage fordelt over 1-2 måneder, typisk fordelt på ½ dag, 2 dage og ½ dag. Holdstørrelse: Max 25 deltagere.Modul 4 - Holdspilleren
Holdspilleren – kend din rolle i samarbejdet
Når medarbejderne trives, bliver der ro til at koncentrere sig om opgaverne, og graden af motivation stiger. I vores arbejdsliv indgår vi dagligt i forskellige grupper og teams for at løse opgaverne – både internt i vores virksomhed og med eksterne samarbejdspartnere. Hver gang skal mål, midler, roller, ansvar og lederskab defineres. Mange gange er det i sig selv en udfordring. En række metoder til at motivere og optimere samarbejdet kan sikre, at det bliver konstruktivt, positivt og udviklende.Målgruppe
Dette forløb henvender sig til virksomheder, der ønsker samarbejde, trivsel og anerkendende kommunikation hos deres medarbejdere og ønsker at sikre, at alle bliver hørt, forstået og respekteret i hverdagen.Metoden
Forløbet er en blanding af korte oplæg, diskussioner og træning gennem praktiske øvelser og rollespil. Du bruger dine egne erfaringer, øver dig i teknikker og får nye ideer. Der forventes stor deltageraktivitet.Udbytte for deltageren
- Du får evner til et godt og konstruktivt samarbejde
- Du sikres selvindsigt, indlevelsesevne og evne til at reflektere
- Du får evne til at sætte klare grænser og indgå aftaler i samarbejdet med andre
- Du får forståelse for forskelligheder og påvirkning heraf
- Du motiveres til at udvikle og få det bedste ud af samarbejdet
- Du lærer at forstå din egen reaktion sammen med andre – og de andres reaktion sammen med dig
- Du opnår viden om, hvad der påvirker kommunikation mennesker imellem, både positivt og negativt
Udbytte for virksomheden
Du får medarbejdere, der er klædt på til at samarbejde professionelt, så al deres energi og fokus kanaliseres direkte over i deres arbejdsopgaver og ansvar. Det giver større lyst til vidensdeling og udvikling.Forløbets fokusområder
Der arbejdes blandt andet med:- Forskellige roller, egne opfattelser og stærke/svage sider
- Teamets samspil og menneskers forskellighed – respekten for den enkelte
- Roller vi foretrækker ved gruppearbejde
- Rolleafdækning i Joharis vindue
- Venlig fastholdelse af krav, grænser og mål
- Aktiv lytning, anerkendende respons
- Konstruktiv feedback, der styrker trivsel og samarbejde
- Empatiens betydning i samarbejdet
- Personlig handleplan til at arbejde videre på egen hånd
Praktisk information
Varighed: 2 dage fordelt over 1-2 måneder, typisk fordelt på ½ dag, 1 dag og ½ dag. Holdstørrelse: Max 25 deltagere.Modul 5 - Forebyggeren
Forebyggeren – pres eller stress
Ønsker I, at jeres medarbejdere kan forebygge stress og bevare et godt arbejdsmiljø? Dygtige medarbejdere, der er i balance og trives i virksomhedens miljø, er nøglen til vækst for den enkelte og virksomheden. Psykologer, hypnotisører og terapeuter, som arbejder med stress-relaterede sager, er alle enige om, at forebyggelse er den mest effektive og omkostningsbesparende måde at arbejde med stress.Målgruppe
Forløbet henvender sig til alle virksomheder, der ønsker at forebygge stress. Forløbet er specielt velegnet for medarbejdere, som ligger mellem den grønne og gule zone på stresstrappen.Metoden
Forløbet er en blanding af korte oplæg, diskussioner og træning gennem praktiske øvelser og rollespil. Du bruger dine egne erfaringer, øver dig i teknikker og får nye ideer. Der forventes stor deltageraktivitet.Udbytte for deltageren
- At håndtere stress ved at blive bedre til at sige fra og kende sine grænser
- At lære at slappe af, koble fra og lytte til kroppens signaler
- At lære at tænke og handle anderledes, så arbejdsglæde og overskud bevares
- At blive lige så god til at lade mig selv op som min telefon
- At få redskaber til at ændre livsstil
Udbytte for virksomheden
Som virksomhed får I medarbejdere, der er klædt på til at håndtere hverdagens pres professionelt. Både i forhold til sig selv og sine kollegaer.Forløbets fokusområder
Der arbejdes blandt andet med:- Hvad er pres – og hvad er stress?
- Trivsel og motivation som modvægt til stress
- Arbejdsmiljøet og dit ansvar som medarbejder og leder
- Samtaleteknik ved stress-samtaler
- Etiske og faglige grænser for din intervention som leder
- Træning i at italesætte stress og træffe hurtige beslutninger
- Værktøjer til din egen stresshåndtering
- Personlig handleplan i forhold til at arbejde videre på egen hånd
- Der tages udgangspunkt i, at ansvaret for og ressourcerne til at ændre stress og stressorer skal findes på niveauerne individ, gruppe, leder og organisation (IGLO-modellen)
Praktisk information
Varighed: 2 dage fordelt over 1-2 måneder, typisk fordelt på ½ dag, 1 dag og ½ dag. Holdstørrelse: Max 25 deltagere.Modul 6 - Førstehjælperen
Førstehjælperen – forstå dine kollegers behov
Ved dine medarbejdere, hvordan de hjælper deres kollegaer eller sig selv, hvis de kommer ud for et chok eller en traumatisk oplevelse? Hvis en traumatiseret person ikke får hjælp med det samme, kan det have langvarige psykiske følger. Det er naturligt at ville hjælpe mennesker i nød. Men ofte kan vi blive bange for at gøre det forkerte. Og er vi nervøse ved situationen, undlader vi måske helt at hjælpe. Det er derfor vigtigt at afdramatisere begrebet psykisk førstehjælp, så medarbejderen er tryg ved situationen, når kollegaen akut har brug for hjælp. Det er lettere at hjælpe, når man kender til de mest almindelige reaktioner på voldsomme og svære begivenheder, og når man ved, hvilken form for hjælp og støtte de fleste mennesker sætter pris på.Målgruppe
Dette forløb henvender sig til virksomheder, hvor medarbejderens arbejdsbetingelser indeholder risici for ubehagelige oplevelser, f.eks. verbalt eller fysisk overfald, arbejdsulykker, sorg eller krise.Metoden
Forløbet er en blanding af korte oplæg, diskussioner og træning gennem praktiske øvelser og rollespil. Du bruger dine egne erfaringer, og du øver dig i teknikker. Der forventes stor deltageraktivitet.Udbytte for deltageren
- Du får viden om begrebet kritiske hændelser
- Du lærer at kunne forstå, hvordan en person i krise reagerer
- Du bliver bevidst om, hvordan man yder psykisk førstehjælp
- Du lærer at få viden om hjælp til selvhjælp
- Du lærer at få selvtillid til at påtage sig opgaven som førstehjælper
Udbytte for virksomheden
Som virksomhed får du medarbejdere, der er klædt på til at håndtere svære situationer som traumer, chok og kriser.Forløbets fokusområder
Der arbejdes blandt andet med:- Psykisk førstehjælp – hvorfor?
- Egne og andres oplevelser af krisesituationer
- Den normale og den komplicerede krise
- 2-spors-modellen
- Empati i kriser
- Opfattelsespositioner
- Hvornår er der behov for professionel assistance?
- Hjælp til selvhjælp
- Personlig handleplan i forhold til at arbejde videre på egen hånd
Praktisk information
Varighed: 2 dage fordelt over 1-2 måneder, typisk fordelt på ½ dag, 1 dag og ½ dag. Holdstørrelse: Max 25 deltagere.Modul 7 - Vidensdeleren
Vidensdeleren – del din viden
Få sat retning på intern vidensdeling og sparring. Vidensdeling og kollegial sparring handler om at blive bedre til at udnytte den viden, der allerede eksisterer i virksomheden, og derved sikre et internt ejerskab for projekterne.Målgruppe
Forløbet henvender sig til virksomheder, der ønsker optimal udnyttelse af medarbejdernes viden til at sikre fortsat vækst og udvikling – både for hver enkelt medarbejder og for virksomheden.Metoden
Forløbet er en blanding af korte oplæg, diskussioner og træning gennem praktiske øvelser og rollespil. Du bliver løbende udfordret til at sparre med andre – og selv sparre om aktuelle arbejdsmæssige udfordringer. En del af forløbet foregår som samtaletræning i mindre grupper, hvor der løbende gives og modtages feedback.Udbytte for deltageren
- Du får indsigt i og metoder til at bruge kollegial sparring aktivt i dagligdagen
- Du lærer, hvordan du kan bruge kollegial sparring bevidst og systematisk og derved arbejde aktivt med faglig udvikling og vidensdeling – sammen med dine kollegaer
- Du sikres større handlekraft i forhold til dagligdagens faglige udfordringer
- Du får viden om forskellige effektive samtaleværktøjer
- Dine egne kommunikative kompetencer udvikles, og du får gennemslagskraft med blik for egne styrker og udviklingsområder
- Du lærer at kunne bruge dine kollegaer som afsæt til at lære og blive klogere sammen
Udbytte for virksomheden
Medarbejderne bliver klædt på til at gøre den løbende kollegiale sparring og vidensdeling både givende og effektiv i hverdagens samarbejdsrelationer.Forløbets fokusområder
Der arbejdes blandt andet med:- Grundforudsætninger, definition og afgrænsning
- Den ideelle kollegasparring og psykologien i værdsættende kollegasparring
- De grundlæggende ”færdselsregler”
- Samtalens værktøjskasse
- Gennemgang og træning af de tre typer kollegasparring: Rådgivning – Vejledning – Afklaring
- Personlig feedback, at give anerkendende og korrigerende feedback
- At styrke den anerkendende dialog ved at bruge sparring som en værdsættende og undersøgende metode
- At strukturere læring og vidensdeling i en gruppe
- Personlig handleplan i forhold til at arbejde videre på egen hånd
Praktisk information
Varighed: 2 dage fordelt over 1-2 måneder, typisk fordelt på ½ dag, 1 dag og ½ dag. Holdstørrelse: Max 25 deltagere.Modul 8 - Kulturbæreren Videregående
Kulturbæreren Videregående – integrer kultur og værdier
Når medarbejdere mere og mere udviser en løsningsorienteret adfærd, hvor alt er muligt – med et energiniveau, der smitter positivt af på dig, kunder, kolleger og samarbejdspartnere – er de blevet stærke kulturbærere.Målgruppe
Forløbet henvender sig til virksomheder, der allerede har gennemført Kulturbæreren Grundlæggende og ønsker at gøre virksomhedskulturen endnu stærkere og anerkendende, fordi det resulterer i fastholdelse og tiltrækning af medarbejdere samt trivsel, effektivitet og arbejdsglæde.Målet er, at alle deltagere minimum når beherske-niveauet – og dermed fuldt ud har integreret teorien i deres daglige adfærd og kan videregive den til deres kollegaer.
Metoden
Forløbet er en blanding af korte oplæg, diskussioner og træning gennem praktiske øvelser og rollespil. Du bruger dine egne erfaringer, øver dig i teknikker og får nye ideer. Der forventes stor deltageraktivitet.Udbytte for deltageren
- Bevidsthed om det ansvar, der ligger i at være kulturbærer
- Forståelse for, hvordan du kan bruge den ønskede identitet og de ønskede værdier i hverdagen
- Indflydelse på, hvilken kultur du ønsker at skabe og være en del af på alle niveauer (IGLO-modellen)
- Bevidsthed om, hvordan du kan tage ansvar for, at værdierne og kulturen kan ses og mærkes i hverdagen
Udbytte for virksomheden
Som virksomhed får du medarbejdere, der bliver aktive kulturbærere, og som lever værdierne i virksomheden.Forløbets fokusområder
Der arbejdes blandt andet med:- Min udvikling – opfølgning fra grundforløb
- Forandringsbussen – fra bevidsthed til handling
- Feedback i hverdagen
- Værdier i praksis
Praktisk information
Varighed: 2 halve dage.Holdstørrelse: Max 25 deltagere.
Modul 9 - Holdspilleren Videregående
Holdspilleren Videregående – kend din rolle i samarbejdet
Når medarbejderne trives, bliver der ro til at koncentrere sig om opgaverne, og graden af motivation stiger. I vores arbejdsliv indgår vi dagligt i forskellige grupper og teams. I hvert team skal mål, midler, roller, ansvar og lederskab defineres. Mange gange er det i sig selv en udfordring.En række metoder til at motivere og optimere samarbejdet kan sikre, at det bliver konstruktivt, positivt og udviklende.
Målgruppe
Forløbet henvender sig til virksomheder, der har gennemført Holdspilleren Grundlæggende og ønsker samarbejde, trivsel og anerkendende kommunikation hos deres medarbejdere, så alle bliver hørt, forstået og respekteret i hverdagen.Målet er at alle deltagere minimum når beherske-niveauet – og dermed fuldt ud har integreret teorien i deres daglige adfærd og kan videregive den til kollegaer.
Metoden
Forløbet er en blanding af korte oplæg, diskussioner og træning gennem praktiske øvelser og rollespil. Du bruger dine egne erfaringer, øver dig i teknikker og får nye ideer. Der forventes stor deltageraktivitet.Udbytte for deltageren
- Du motiveres til at udvikle og få det bedste ud af samarbejdet
- Bevidsthed om forskellige roller, egne opfattelser og stærke/svage sider
- Indsigt i teamets samspil – hvordan fungerer arbejdsgruppen?
- Bevidsthed om, hvad der skal til for at være en Holdspiller – en der spiller ens kolleger og sig selv gode i hverdagen
- Forståelse for din egen reaktion sammen med andre – og de andres reaktion sammen med dig
- Bevidsthed om, hvordan du kommunikerer, og hvordan din kommunikation forstås af andre
Udbytte for virksomheden
Som virksomhed får du medarbejdere, der er klædt på til at samarbejde professionelt, så al deres energi og fokus kanaliseres direkte over i deres arbejdsopgaver og ansvar. Samtidig opleves en større lyst til vidensdeling og udvikling.Forløbets fokusområder
Der arbejdes blandt andet med:- Samarbejdsspillet og den ideelle holdspiller
- Din profil og det konstruktive samarbejde
- Teamets samspil – hvordan fungerer arbejdsgruppen?
- Personlig handleplan i forhold til at arbejde videre på egen hånd
Praktisk information
Varighed: 2 halve dage.Holdstørrelse: Max 25 deltagere.
Modul 10 - Kommunikatøren Videregående
Kommunikatøren Videregående – kommuniker klart og effektivt
Effektiv kommunikation handler om at kunne – og turde – udtrykke sine meninger og behov på en klar og ærlig måde, med respekt for sig selv og andre.En klar og ligeværdig kommunikation er grundstenen i alt samarbejde, konfliktløsning, nærvær og samvær med andre mennesker. Udtryk dig, så det virker.
Målgruppe
Forløbet henvender sig til virksomheder, der allerede har gennemført Kommunikatøren Grundlæggende og ønsker, at deres medarbejdere behersker effektiv kommunikation, så der er overskud og ro til at kunne fokusere på hverdagens arbejdsopgaver.Målet er at alle deltagere minimum når beherske-niveauet – og dermed fuldt ud har integreret teorien i deres daglige adfærd og kan videregive den til kollegaer.
Metoden
Forløbet er en blanding af korte oplæg, diskussioner og træning gennem praktiske øvelser og rollespil. Du bruger dine egne erfaringer, øver dig i teknikker og får nye ideer. Der forventes stor deltageraktivitet.Udbytte for deltageren
- Du bliver bedre til at samarbejde og løse konflikter
- Du får indsigt og overblik over de psykologiske faktorer, der sikrer bedre kommunikation i vanskelige situationer
- Færdigheder til at skabe tryghed og tillid i kommunikationen
- Du lærer, hvordan du i forskellige situationer kan skabe og bevare kontakt
- Du lærer, hvorledes du sikrer dig, at du forstår, hvad andre siger – og omvendt
Udbytte for virksomheden
Som virksomhed får du medarbejdere, der i deres kommunikation evner at oprette og vedligeholde relationer til andre. Gennem en effektiv og tydelig kommunikationsstrategi trænes de i at undgå misforståelser, forebygge ineffektivitet og undgå mistrivsel på arbejdet.Forløbets fokusområder
Der arbejdes blandt andet med:- DISK, DISK med TA, Johari og feedback
- Værdierne på arbejde: Fem cases med fem forskellige grupper
- Relationscirklen og Dansegulvet
- Girafsprog og empati
- Dialog i slowmotion, I-valget
- Set, Hørt og Forstået
- Bevidsthedsmodellen, læringstrappen
- Læringstrappen, situationstræning
- Meditation, IGLO-modellen
- Vækstmodellen med indlagte samarbejdsøvelser
Praktisk information
Varighed: 5 dage over 2-3 måneder, typisk fordelt på 2 hele og 6 halve dage.Holdstørrelse: Max 25 deltagere.
Praksisnær Implementering
Praksisnær Implementering
Praksisnær Implementering er et vigtigt supplement til undervisningen og et stærkt redskab til at sikre implementering af teori i praksis.Under forløbet identificerer ProcesSpecialisten de områder og situationer, som kræver en særlig opmærksomhed og målrettet indsats for at blive implementeret som ny adfærd.
Den praksisnære implementering tager udgangspunkt i sådanne situationer, og ProcesSpecialisten er med ”på gulvet” og bidrager til at sikre, at den nye adfærd implementeres.
Hvad er Praksisnær Implementering?
Praksisnær Implementering handler om at bearbejde hændelser og skabe rum til at læsse af, når der er behov for det.Det handler om at lære nye strategier til at bevare sig selv i jobbet – og til at blive endnu bedre til det, man gør.
Praksisnær implementering er specielt velegnet til medarbejdere i erhverv med stor daglig kontakt med andre mennesker, især hvis kontakten bliver meget personlig.
Områder implementeringen vil hjælpe
Herunder eksempler på områder, som Praksisnær Implementering vil understøtte:- Arbejdspladsens energi og arbejdsglæde
- Tryghed og indflydelse i jobbet
- Følelsen af kontrol med eget job
- Den enkeltes evne til at se muligheder frem for begrænsninger
- Medarbejdertilfredsheden og den generelle jobtrivsel
- Kommunikationen på arbejdspladsen
- Sygefraværet og stressniveauet
- Engagementet i arbejdspladsen
- Evnen til at fastholde de rette medarbejdere
Hvordan foregår det?
Affectums ProcesSpecialist kommer til virksomheden og observerer det daglige arbejde og giver sparring og feedback med udgangspunkt i konkrete arbejdssituationer.Forløbets fokusområder
Der arbejdes blandt andet med:- Medarbejderen kommer til at se på sig selv og sit virke i jobbet fra andrevinkler
- Medarbejderen får også lejlighed til at overveje, hvordan kommunikationen og relationerne til borgere og kolleger fungerer og kan forbedres
- Der bliver der også mulighed for at tage særlige vanskelige kundeforløb eller samarbejdsudfordringer op
Praktisk information
Omfang og planlægning af Praksisnær Implementering sker i tæt samarbejde med kunden.Praksisnær Implementering gennemføres løbende undervejs i forløbet – både i forlængelse af undervisningen og mellem modulerne.