Beskrivelse af AMU-fag og konsulentydelser
På denne side finder du information om AMU-fag og konsulentydelser.
- Click her for at gå til AMU-fag
- Click her for at gå til konsulentydelsen “Effektmåling, evaluering og digital understøttelse”
- Click her for at gå til konsulentydelsen “Kulturambassadørforløb”
- Click her for at gå til konsulentydelsen “Lærings- og fastholdelsespakke”
- Click her for at gå til konsulentydelsen “Praksisnær Implementering”
OBS: | Ved tilkøb af konsulentydelser i forbindelse med AMU-kurser skal det understreges, at disse to ydelser er gensidigt uafhængige. De udbydes som separate aftaler og er ikke købsbetingede i forhold til hinanden. |
AMU-fag
Denne sektion indeholder en kort beskrivelse af relevante AMU-fag i forbindelse med AMU kurser. For hvert AMU-fag kan du få uddybende information ved at gå til SOSU Danmarks kursuskatalog.
OBS: |
Ved tilkøb af konsulentydelser i forbindelse med AMU-kurser skal det understreges, at disse to ydelser er gensidigt uafhængige. De udbydes som separate aftaler og er ikke købsbetingede i forhold til hinanden. |
AMU-fag 41687: Konflikthåndtering i sosu-arbejdet
Varighed:
3 dage
Prøveform:
Praktisk prøve
Målgruppe:
Deltagere med jobfunktioner inden for social- og sundhedsområdet, der er ufaglærte eller har en erhvervsuddannelse. F.eks. social- og sundhedsassistenter, social- og sundhedshjælpere, pædagogiske assistenter, pædagogmedhjælpere, plejere, portører, omsorgsmedhjælpere, værkstedsassistenter m.v.
Faglige mål:
I det daglige arbejde kan deltageren genkende og reagere ved tegn på konflikt ud fra viden om konflikters opståen, udvikling og afslutning. Desuden kan deltageren medvirke til at forebygge konflikter med afsæt i viden om konflikttyper, egen rolle og forhold, der ansporer til konflikter. Ved hjælp af kendskab til grundlæggende konflikthåndteringsmetoder kan deltageren bidrage til, at konflikter håndteres og afsluttes professionelt på en konstruktiv og udviklende måde for borgere, patienter, pårørende og kolleger. Deltageren kan desuden basere sit konflikthåndterende arbejde på servicelovens afsnit om brugerinddragelse eller sundhedslovens værdi om at sikre respekten for det enkelte menneske.
Læs eventuelt mere i SOSU Danmarks kursuskatalog.
AMU-fag 42834: Anerkendende kommunikation i omsorgsarbejdet
Varighed:
3 dage
Prøveform:
Mundtlig gruppeprøve
Målgruppe:
Medarbejdere, der er ufaglærte eller har en erhvervsuddannelse, og som arbejder med sundhed, omsorg og pleje eller pædagogisk arbejde. F.eks. social- og sundhedsassistenter, social- og sundhedshjælpere, pædagogiske assistenter, pædagogmedhjælpere, dagplejere, klubmedarbejdere, plejere, portører, omsorgsmedhjælpere, værkstedsassistenter m.v.
Faglige mål:
I det daglige arbejde kan deltageren påtage sig det professionelle ansvar for at etablere anerkendende relationer i arbejde med sundhed, omsorg og pleje eller i pædagogisk arbejde. I det arbejde kan deltageren tage udgangspunkt i de relevante værdier, der afspejles i formålsparagraffen for enten sundhedsloven, serviceloven eller dagtilbudsloven. På baggrund af forståelse for anerkendende grundprincipper kan deltageren i sin daglige praksis anvende grundlæggende anerkendende kommunikationsredskaber. Deltageren kan endvidere bidrage til og tage ansvar for respektfuld, værdig og udviklende dialog med brugere/børn/patienter, pårørende og kollegaer.
Læs eventuelt mere i SOSU Danmarks kursuskatalog.
AMU-fag 44383: Medarbejderen som deltager i forandringsprocesser
Varighed:
2 dage
Prøveform:
Skriftlig prøve
Målgruppe:
Uddannelsesmålet retter sig mod AMU-målgruppen. Dvs. personer med en uddannelsesbaggrund til og med erhvervsuddannelsesniveauet.
Faglige mål:
Deltageren kan anvende værktøjer og metoder, der fremmer forandringsprocesser i relation til egen jobvaretagelse i faglærte og ufaglærte job. Deltageren kan forstå egen rolle i en forandringsproces og kan tage aktivt del i ændring af organisering og strukturering af arbejdsgange, problembehandlingsprocesser og andre dynamiske processer relevant for deltagerens jobfunktion.
Læs eventuelt mere i SOSU Danmark kursuskatalog.
AMU-fag 45368: Værdibaserede arbejdspladser
Varighed:
2 dage
Prøveform:
Skriftlig prøve
Målgruppe:
Personer, der opfylder AMU-lovens bestemmelser om målgrupper, har adgang til uddannelsen.
Faglige mål:
På baggrund af værdibaseret ledelse og kendskab til virksomhedens interessenter kan deltageren medvirke til at udvikle, formulere og implementere virksomhedens værdier. Med henblik på at sikre sammenhæng imellem virksomhedens værdier, visioner og mål kan deltageren agere som værdi-agent, herunder virke som kultur- og værdiformidler inden for eget arbejdsområde.
Læs eventuelt mere i SOSU Danmarks kursuskatalog.
AMU-fag 45983: Samarbejde i grupper i virksomheden
Varighed:
2 dage
Prøveform:
Skriftlig prøve
Målgruppe:
Medarbejdere, som i deres arbejde indgår i forskellige gruppekonstellationer.
Faglige mål:
Deltageren kan bevidst rette fokus på egen arbejdsindsats i en eksisterende/aktuel arbejds- eller projektgruppe og tilpasse sin arbejdsindsats således, at den er med til at sikre sammenhæng imellem gruppens og virksomhedens mål. Desuden kan deltageren aktivt indgå i arbejdet med at minimere de processer, der hindrer samarbejde, og kan styrke de processer, der fremmer samarbejde i virksomheden. Desuden kan deltageren bidrage til at understøtte udviklingen af et godt arbejdsmiljø.
Læs eventuelt mere i SOSU Danmarks kursuskatalog.
AMU-fag 48049: Arbejdsmiljø 1 i faglærte og ufaglærte job
Varighed:
2 dage
Prøveform:
Mundtlig og praktisk prøve
Målgruppe:
Uddannelsen er udviklet til ufaglærte og faglærte medarbejdere i større eller mindre virksomheder, der arbejder inden for de jobområder, hvor der tilbydes AMU-uddannelser.
Faglige mål:
Deltageren kan medvirke til udvikling af et sikkert og sundt fysisk og psykisk arbejdsmiljø inden for eget jobområde på baggrund af viden om risikofaktorer. Deltageren kan bidrage med forslag til at fremme et godt arbejdsmiljø fx i forbindelse med APV, årlig arbejdsmiljødrøftelse, arbejdsmiljørundering mv. Deltageren kan indhente og anvende informationer, fx interne politikker og retningslinjer på arbejdspladsen, relevant lovgivning, vejledninger og materiale fra fx Arbejdstilsynet og Branchearbejdsmiljørådene.
Læs eventuelt mere i SOSU Danmarks kursuskatalog.
AMU-fag 48670: Mentalisering i omsorgs- og relations arbejde
Varighed:
3 dage
Prøveform:
Skriftlig prøve
Målgruppe:
Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der varetager pædagogisk og/eller sundhedsfagligt arbejde med børn, unge, voksne og ældre. Medarbejderne kan f.eks. være pædagogiske assistenter, dagplejere, pædagogmedhjælpere, familieplejerne, social- og sundhedshjælpere samt social- og sundhedsassistenter, der f.eks. arbejder på ældreområdet, dagtilbudsområdet eller specialområdet.
Faglige mål:
Deltageren kan anvende mentalisering som begreb, tilgang og metode i det professionelle møde med børn, unge og voksne. Herunder kan deltageren:
- Anvende sin forståelse for betydningen af egen mentaliseringsevne i mødet med barnet/den unge/den voksne, og i samspillet med øvrige samarbejdspartnere, med henblik på at styrke relationen og undgå mentaliseringssvigt.
- Understøtte udvikling og agere hensigtsmæssigt i samspillet med barnet/den unge/borger, på baggrund af kendskab til de sammenhænge, der er mellem varierende mentaliseringsevne og den adfærd barnet/den unge/borger udviser.
- Bidrage til at kvalificere og udvikle en mentaliserende tilgang i egen og fælles praksis, med afsæt i arbejdspladsens rammer og gældende lovgivning.
Læs eventuelt mere i SOSU Danmarks kursuskatalog.
AMU-fag 48703: Deeskalerende kommunikation
Varighed:
2 dage
Prøveform:
Skriftlig individuel prøve
Målgruppe:
Social- og sundhedsassistenter, der arbejder med borgere med sindslidelser inden for behandlingspsykiatri, socialpsykiatri, ældrepleje og lignende.
Faglige mål:
Deltageren har viden om deeskalerende kommunikation og kan, ud fra en relations- og individorienteret tilgang, vurdere behovet for deeskalerende kommunikation med henblik på at nedbringe tvang samt forebygge konflikter og risiko for eskalering i konfliktfyldte situationer ved at anvende relevante metoder. Deltageren kender de kommunikative deeskalerende teknikker og har trænet anvendelsen af disse i praksis.
Læs eventuelt mere i SOSU Danmarks kursuskatalog.
AMU-fag 48979: Professionalisering af faglige relationer
Varighed:
5 dage
Prøveform:
Skriftlig individuel prøve
Målgruppe:
Social- og sundhedshjælpere, social- og sundhedsassistenter samt pædagogiske assistenter, der fx arbejder på somatiske afdelinger, i det regionale sundhedsvæsen og i kommunalt regi.
Faglige mål:
Deltageren:
- kender rammer og lovgrundlaget for det professionelle arbejde og kan omsætte denne viden ind i kerneopgaven
- kan i sit professionelle arbejde, gennem målrettet og anerkendende kommunikation skabe ligeværdige og udviklende relationer med borgerne, deres pårørende, kollegaer og andre samarbejdspartnere
- opnår forståelse for og viden om forskellige typer relationer samt relationens betydning i forskellige faglige sammenhænge. Herunder identificere tegn på svigt i den professionelle relation og dets betydning for borger, pårørende og kollegaer
- kan identificere faglige relationer, hvor denne møder modstand, herunder forstå de psykologiske mekanismer, der henholdsvis fremmer og hæmmer præcis den professionelle relation, og kan handle på baggrund af denne viden
- kan anvende hensigtsmæssige analyse- og evalueringsmetoder, der knytter an til professionelle relationer, hvilket understøtter egen udvikling i relationen og fremmer arbejdspladsens professionelle relationer
Læs eventuelt mere i SOSU Danmarks kursuskatalog.
Effektmåling, evaluering og digital understøttelse
Baseline og opstartsanalyse
Løbende feedback og læringsmålinger
E-læringsmaterialer - Forankring og motivation
Effektmåling, evaluering og digital understøttelse
Konsulentydelse: Effektmåling, evaluering og digital understøttelse
Meningsfuld opfølgning og dokumentation, der skaber refleksion og retningFormål
Når en organisation investerer tid og ressourcer i et udviklingsforløb som VækstKULTUR®, er det vigtigt at kunne følge med i, hvad det skaber effekt – og hvordan læringen forankres i hverdagen. Effektmåling i VækstKULTUR® handler ikke kun om dokumentation. Det handler om at skabe indsigt, refleksion og læring – for både medarbejdere, kulturambassadører og ledelse. Målingen er en integreret del af forløbet og gør det muligt at:- Understøtte forankringen af læring i daglig praksis
- Synliggøre værdien af indsatsen
- Justere og kvalificere processen undervejs
- Dokumentere udvikling til brug for ledelse, TR og fondsansøgninger
Målgruppe
Effektmålingen målrettes og tilpasses forskellige aktører på arbejdspladsen:- Medarbejdere – deltager i refleksioner, feedback og konkrete vurderinger af ændringer i arbejdskultur og samarbejde
- Kulturambassadører – bruger effektmåling som redskab i den lokale forankring
- Ledelse – får beslutningsunderstøttende data og input til videre strategi
- TR, AMR og HR – kan bruge resultater i samarbejdsfora og videre udviklingsarbejde
Indhold
Effektmålingen består af flere elementer, som tilpasses afhængigt af varighed, ambitionsniveau og evalueringsbehov.– – – – – – – – – – – – – – – –
Denne sektion beskriver en konsulentydelse.Har du behov for at læse om enkelte AMU-fag, så click her for at gå til sektionen om AMU-fag.
OBS: |
Ved tilkøb af konsulentydelser i forbindelse med AMU-kurser skal det understreges, at disse to ydelser er gensidigt uafhængige. De udbydes som separate aftaler og er ikke købsbetingede i forhold til hinanden. |
Baseline og opstartsanalyse
1. Baseline og opstartsanalyse
Effektmålingen starter med en kvalitativ og praksisnær afklaring af udgangspunktet for udviklingsindsatsen.
- Kortlægning af lokale styrker, udfordringer og ønsker
- Samtale med ledelse og evt. nøglepersoner
- Eventuelt observation eller mini-dialogmøde
- Opsummeres i et opstartsnotat med forankringsmål og pejlemærker
- Danner grundlag for fx Kickoff-workshop og valg af implementeringsfokus
➡️ Skaber fælles forståelse for hvor vi starter – og hvorfor vi gør det.
Løbende feedback og læringsmålinger
2. Løbende feedback og læringsmålinger
I løbet af forløbet indsamles løbende data og tilbagemeldinger, som fungerer som et refleksivt og justerende redskab.
- Korte tilbagemeldinger efter fx AMU-fag, praksisdage og kulturambassadør forløb
- Fokus på forandringer i sprog, samarbejde og relationer
- Brug af enkle redskaber som fx “3 ting jeg har taget med” eller “før/efter-matrix”
- Kulturambassadører og ledere kan inddrages i miniinterviews eller praksisobservation
➡️ | Målingen bliver dermed en del af læringen – ikke bare evaluering bagefter. |
Effekt
En meningsfuld og praksisnær effektmåling gør en forskel – ikke bare på papiret, men i virkeligheden.
For medarbejderne
- Større refleksion over egen og fælles udvikling
- Fornemmelse af at deres deltagelse har værdi
- Øget motivation og anerkendelse
For ledelsen
- Klarhed over hvad forløbet har skabt – og hvor det har sat sig fast
- Bedre beslutningsgrundlag til videre kompetenceudvikling
- Stærkere dialog med medarbejdere og TR/AMR
For organisationen
- Bidrager til et fælles sprog om faglig udvikling og kulturforandring
- Understøtter videre planlægning og prioritering af kompetenceudvikling
- Øger sandsynligheden for, at læring forankres i hverdagen som kultur – ikke bare som kursus
Typisk indeholder pakken
- Opstartsanalyse og målformulering
- 1–2 mellemmålinger og feedbackloops
- Slutevaluering og opsamling
- Dialog med ledelse + evt. materiale til fondsrapportering
➡️ | Effektmålingen er med til at dokumentere og understøtte den kulturforandring, som VækstKULTUR® sætter i gang. |
E-læringsmaterialer - Forankring og motivation
E-læringsmaterialer – Forankring og motivation
Målgruppe
Alle medarbejdere og kulturambassadører, som ønsker fleksibel adgang til materiale efter afsluttet forløb – fx for at genopfriske pointer eller forberede et teammøde.
Indhold
Et login-baseret univers, hvor medarbejderne får adgang til:
- Udvalgte videoer, slides og øvelser fra VækstKULTUR®
- Refleksionsspørgsmål og korte repetitionstests
- Understøttende materialer til brug i kulturambassadør arbejde
- Adgang fra både pc, mobil og tablet
- Teknisk support under hele perioden
Adgangen kan gives i 6 måneder efter endt forløb.
Effekt
- Gør det muligt for medarbejderen at lære og repetere på egne præmisser
- Sikrer, at læring og begreber ikke forsvinder med tiden
- Understøtter on-boarding af nye medarbejdere
- Skaber fleksibilitet i læringsmiljøet – uanset arbejdstid eller funktion
Kulturambassadørforløb
Kulturambassadørforløb
Konsulentydelse: Kulturambassadørforløb
Som led i forankringen af VækstKULTUR® tilbyder Affectum en målrettet indsats, hvor udvalgte medarbejdere uddannes til at fungere som lokale kulturbærere og læringsagenter. Formålet er at skabe kapacitet internt i organisationen, så den ønskede kultur og praksis kan fastholdes og udvikles – også efter at undervisningen er afsluttet. Forløbet består af to separate og selvstændige moduler:- Kulturambassadør – Grundforløb
- Kulturambassadør – Videregående forløb
– – – – – – – – – – – – – – – –
Denne sektion beskriver en konsulentydelse.Har du behov for at læse om enkelte AMU-fag, så click her for at gå til sektionen om AMU-fag.
OBS: |
Ved tilkøb af konsulentydelser i forbindelse med AMU-kurser skal det understreges, at disse to ydelser er gensidigt uafhængige. De udbydes som separate aftaler og er ikke købsbetingede i forhold til hinanden. |
Kulturambassadør – Grundforløb
Varighed
6 halve dageFormål
Formålet er at klæde medarbejdere på til at tage en aktiv rolle i forankringen af VækstKULTUR® på arbejdspladsen. Kulturambassadørerne fungerer som kulturbærere, der kan understøtte kollegers læring, fastholde det fælles sprog og bidrage til et trygt og værdibaseret samarbejdsmiljø.Målgruppe
Medarbejdere der har deltaget i VækstKULTUR®-undervisningen og som:- Har en naturlig rolle som fagligt forbillede
- Ønsker at engagere sig ekstraordinært i arbejdsmiljø, kultur og læring
- Er anerkendte i medarbejdergruppen og kan agere kollegialt sparringsrum
Indhold
Kulturambassadør – Grundforløbet kobler teoretisk forståelse med praksisnær træning og personlig refleksion. Undervisningen veksler mellem oplæg, cases, dialog og træningsøvelser – og tilpasses deltagernes hverdag og kontekst.1. Introduktion til teori og modeller for taktisk implementering
- Deltagerne introduceres til centrale modeller og begreber inden for forandringsledelse, kulturarbejde og adfærdsforankring
- Fokus på hvordan læring forankres gennem kollektive vaner og psykologisk tryghed
- Teorien oversættes til anvendelige begreber og redskaber, som medarbejderne kan bruge i egen praksis som kulturambassadører
2. Praksisnærhed og involvering af dagligdagen
- Casestudier og refleksioner fra deltagernes egen hverdag bruges som afsæt
- Aktuelle udfordringer og relationelle dilemmaer omsættes til læringsrum
- Træning i konkret adfærd, mikrorefleksion og værdibåret kommunikation
- ProcesSpecialisten anvender metoder inspireret af train-the-trainer-princippet, så deltagerne lærer at støtte kolleger i anvendelsen af det lærte
3. Rolleafklaring og ansvar som kulturambassadører
- Afklaring af rolle, mandat og grænser i kulturambassadør funktionen
- Træning i at navigere i spændingsfeltet mellem kollega, facilitator og forandringsagent
- Dialog om samarbejdet med ledelsen og TR/AMR
4. Materialer og metoder til lokal aktivering
- Brug af plakater, kort, spil og refleksionsværktøjer i daglig praksis
- Redskaber til at facilitere korte læringsrum og “mini-træning” i teamet
- Brug af Benjamin Blooms indlæringsniveauer og kompetencestigen samt 4MAT
- Tilgange til at arbejde med VækstKULTUR®-sprog i møder og samarbejde
Effekt
- En engageret og fagligt forankret ambassadørgruppe
- At Kulturambassadørerne bidrager til at nye medarbejdere introduceres til VækstKULTUR®
- Øget ejerskab til kulturudvikling i hverdagen
- Lettere fastholdelse af fælles begreber, metoder og praksis
- Højere grad af refleksion, faglig dialog og kollegial støtte
- Styrket samarbejde mellem medarbejdere og ledelse omkring fælles retning
Kulturambassadør – Videregående forløb
Varighed
3 halve dageForudsætninger
Gennemført Kulturambassadør – GrundforløbFormål
Formålet er at styrke kulturambassadørernes evne til at arbejde strategisk, faciliterende og vedvarende med faglig udvikling og kulturforankring i praksis. Kulturambassadørerne lærer at skabe læringsrum for kolleger, arbejde tættere sammen med ledelsen og agere taktisk i kulturarbejdet – uden at miste forankring i den daglige virkelighed.Målgruppe
Medarbejdere der har gennemført Kulturambassadør – Grundforløbet og:- Har fået en mere synlig rolle i det lokale udviklingsarbejde
- Ønsker at udbygge deres kompetencer som facilitatorer og faglige sparringspartnere
- Deltager i personalemøder, temadage, introduktion eller kulturinitiativer
- Ønsker at stå stærkere i grænselandet mellem faglighed, kollegialitet og forandring
Indhold
Kulturambassadør – Videregående forløb bygger videre på kulturambassadørrollen og arbejder med at skabe fagligt faciliterede lærringsrum, vedvarende forankring og taktisk kulturarbejde.1. Facilitering af læring i praksis
- Træning i at forberede, lede og evaluere korte læringsforløb
- Øvelser i mikrotræning, fx 5-minutters refleksion, bordøvelser og feedbackrunde
- Brug af VækstKULTUR®-materialer til at igangsætte faglige dialoger
- Samtaleteknikker og spørgeteknik til kollegial udvikling
2. Samarbejde med ledelsen og taktisk positionering
- Drøftelser om mandat, ansvar og samarbejde med ledere, TR og AMR
- Hvordan kulturambassadør rollen kobles til eksisterende strukturer (møder, introduktion, MED)
- Træning i at agere taktisk og respektfuldt i mødet med forskellig faglighed og modstand
- Case øvelser om grænser og balancer i kulturambassadør rollen
3. Langtidsholdbarhed og rolleforankring
- Arbejde med personlig drivkraft, motivation og bæredygtighed i rollen
- Kollegial sparring om det at “bære kultur” over tid
- Hvordan man “bliver ved” – uden at brænde ud eller stå alene
- Opsamling på erfaringer fra grundforløbet og lokal praksis
4. Forankring af værdier og metoder
- Deltagerne træner brugen af VækstKULTUR®-værktøjer (kort, plakater, principper) i møder og samarbejde
- Introduktion til hvordan nye kolleger kan on-boardes gennem kulturambassadør rollen
- Plan for fremadrettet aktivering og vedligeholdelse af sprog og praksis
Effekt:
- En strategisk stærk og kollegialt forankret kulturambassadør gruppe
- Øget kapacitet i organisationen til at vedligeholde kultur og faglig refleksion
- Større effekt og længere levetid på VækstKULTUR®-forløbet
- Bedre sammenhæng mellem ledelse, medarbejdere og udvikling
- En praksisnær og motiverende ramme for kollektiv forankring og fælles ansvar
Lærings- og fastholdelsespakke
Lærings- og motivationsvideoer
Undervisningsmaterialer, rekvisitter og spil
Lærings- og fastholdelsespakke
Konsulentydelse: Lærings- og fastholdelsespakke
Læring, der lever videre – også efter sidste kursusdag.Formål
Når et lærings- og kulturforløb som VækstKULTUR® afsluttes, er det afgørende, at indsigterne og det fælles sprog ikke forsvinder i driften. Der skal være mulighed for at genopfriske, videreudvikle og fastholde læringen – både individuelt og i fællesskab.Fastholdelsespakken er udviklet med det formål at:
- Give medarbejderne adgang til let anvendelige redskaber og input
- Understøtte kulturambassadører og ledelse i deres forankringsarbejde
- Gøre det nemt og naturligt at vende tilbage til centrale pointer og begreber
- Bidrage til en langtidsholdbar kulturændring
Pakken består af to elementer:
- Lærings- og motivationsvideoer
- Undervisningsmaterialer, rekvisitter og spil
– – – – – – – – – – – – – – – –
Denne sektion beskriver en konsulentydelse.Har du behov for at læse om enkelte AMU-fag, så click her for at gå til sektionen om AMU-fag.
OBS: |
Ved tilkøb af konsulentydelser i forbindelse med AMU-kurser skal det understreges, at disse to ydelser er gensidigt uafhængige. De udbydes som separate aftaler og er ikke købsbetingede i forhold til hinanden. |
Lærings- og motivationsvideoer
Målgruppe:
Alle medarbejdere og ledere, der har deltaget i VækstKULTUR®-forløbet – samt nye medarbejdere, der introduceres efterfølgende.Indhold:
Et bibliotek af korte videoer (2–10 minutter), der på en enkel og inspirerende måde gennemgår centrale temaer fra forløbet. Eksempler på emner:- Hvordan skaber vi psykologisk tryghed i teamet?
- Anerkendende kommunikation i praksis
- Sådan giver du kollegial feedback – uden drama
- Fra kerneopgave til kulturbærerskab – hvad betyder det i praksis?
- Hvordan spotter og ændrer vi vaner?
Videoerne kan bruges:
- Som refleksion på teammøder
- Som del af on-boarding
- Til selvstændig repetition
- Som værktøj for kulturambassadører, koordinatorer og ledere
Effekt:
- Genaktiverer og fastholder læring efter afsluttet forløb
- Giver alle mulighed for at “tune ind” på budskaber, når det passer
- Understøtter ledelsen i at holde retning og genbesøge pointer over tid
- Skaber fælles billeder og forståelser – også ved personaleskift
Undervisningsmaterialer, rekvisitter og spil
Målgruppe:
Medarbejdere, der er involveret i, eller har ansvar for faglige møder, personaledage eller mikrotræning i praksis.Indhold:
En samling af praktiske redskaber og faciliteringsværktøjer, som gør det nemt at aktivere læring i teamet uden nødvendigvis at være underviser. Materialet består af:- Dansegulv, til træning af kommunikationsteorien ”Ikke voldelig kommunikation”
- Dansegulv, til træning af kommunikationsteorien ”Tryk, Træk”
- Kulturspillet, til træning og bevidsthed om kulturen og kerneopgaven
- 7 læringsplakater, visuelle redskaber til at fastholde fælles teoretiske begreber
- Teoritræningskit, til individuel og fælles stationstræning af teorier
- Brikspil, til træning af teamwork og samarbejde
- Bogen VækstKULTUR® – Trivsel, effektivitet og overskud. ISBN: 9788797227619
Effekt:
- Gør det let at holde læringen levende i små, hverdagsnære formater
- Aktiverer medarbejderne i fællesskabet – ikke kun via oplæg og ledelse
- Giver struktur og sprog til det, der ellers er svært at sætte ord på
- Skaber en naturlig rytme for mikrorefleksion og fagligt fællesskab
Praksisnær Implementering
Indhold og metode
Målgruppe og anvendelse
Effekt og udbytte
Praksisnær Implementering
Konsulentydelse: Praksisnær Implementering – Fra intention til handling i ældreplejens hverdag
Læring, der lever videre – også efter sidste kursusdag.Formål
Når et lærings- og kulturforløb som VækstKULTUR® afsluttes, er det afgørende, at indsigterne og det fælles sprog ikke forsvinder i driften. Der skal være mulighed for at genopfriske, videreudvikle og fastholde læringen – både individuelt og i fællesskab.Fastholdelsespakken er udviklet med det formål at:
- Give medarbejderne adgang til let anvendelige redskaber og input
- Understøtte kulturambassadører og ledelse i deres forankringsarbejde
- Gøre det nemt og naturligt at vende tilbage til centrale pointer og begreber
- Bidrage til en langtidsholdbar kulturændring
Pakken består af to elementer:
- Lærings- og motivationsvideoer
- Undervisningsmaterialer, rekvisitter og spil
– – – – – – – – – – – – – – – –
Denne sektion beskriver en konsulentydelse.Har du behov for at læse om enkelte AMU-fag, så click her for at gå til sektionen om AMU-fag.
OBS: |
Ved tilkøb af konsulentydelser i forbindelse med AMU-kurser skal det understreges, at disse to ydelser er gensidigt uafhængige. De udbydes som separate aftaler og er ikke købsbetingede i forhold til hinanden. |
Indhold og metode
Praksisnær Implementering
Indhold og metode
Affectums ProcesSpecialist deltager i dele af arbejdsdagen sammen med medarbejderne – fx på vagter, til teammøder, borgersamtaler eller refleksionstid. Med udgangspunkt i konkrete situationer og reelle udfordringer støttes medarbejderne i at:
- Omsætte begreber og metoder fra undervisningen til egen praksis
- Reflektere over deres adfærd, rolle og kommunikation i praksis
- Træne nye strategier direkte i samspillet med kolleger, borgere og pårørende
- Justere vaner, samarbejdsmønstre og opgaveløsning med udgangspunkt i kerneopgaven
- Styrke psykologisk tryghed og fagligt fællesskab i teamet
Målgruppe og anvendelse
Praksisnær Implementering
Målgruppe og anvendelse
Praksisnær Implementering kan tilpasses både individuelle medarbejdere, mindre teams eller hele afdelinger. Det anvendes typisk som opfølgning på AMU-modulerne i VækstKULTUR®-forløbet og kan målrettes temaer som fx:
- Kommunikation og samarbejde i praksis
- Håndtering af belastende borgersituationer
- Trivsel og relationelt arbejdsmiljø
- Kollegial feedback og lærende kultur
- Integration af nyansatte eller kulturambassadører
Effekt og udbytte
Praksisnær Implementering
Effekt og udbytte
Når læring sker i konteksten – dér hvor opgaverne løses og relationerne leves – skabes en stærk kobling mellem teori og praksis. Praksisnær Implementering skaber:
- Øget overførsel af læring til hverdagens opgaver
- Større faglig tryghed og handlekraft blandt medarbejderne
- Konkret adfærdsændring og justering af samarbejdsmønstre
- Højere grad af oplevet ejerskab og meningsfuldhed
- Varig forankring af den kulturforandring, forløbet har sat i gang