Udfordring
Bøvling Ældrecenter deltog i VækstKULTUR® med en mission om at optimere trivslen og effektiviteten i organisationen. Ledelsen ønskede at få kerneopgaven mere i centrum, så beboerne blev omdrejningspunktet for alle deres aktiviteter. Alle praktiske opgaver blev klaret til punkt og prikke, men tidsmangel gjorde indimellem, at borgernære aktiviteter blev nedprioriteret.
Derudover drømte ledelsen om at skabe et stærkt og rummeligt fællesskab – med større kendskab til hinanden og hvor medarbejderne brugte deres forskelligheder som en styrke. Manal Hassan Hammoud, der er leder på ældrecentret, understreger, at de altid har kommunikeret med en pæn tone, men der var plads til at opgradere deres kommunikation, så den blev mere professionel over for hinanden, borgere og pårørende.
Værktøjer
På forløbet deltog alle 25 medarbejdere fra Bøvling Ældrecenter sammen med lederne. De oplevede hurtigt et skift i medarbejdernes mindset, da de arbejdede med DISK-profilerne.
Det skabte en særlig respekt for hinanden: “Vi har fundet ud af, at vi sammen står stærkt. Der er brug for nogle, der er røde, men der er også brug for nogle, der er gule. Jeg kan høre, at de snakker meget om deres DISK-profiler,” fortæller Manal Hassan Hammoud.
En anden central læring, der også styrkede kommunikationen og udviklede medarbejdernes professionalisme, var et give konstruktiv feedback gennem feedbackmodellen. Det har dog været helt afgørende for de positive resultater, at der har været tid til at lære og fordybe sig.
“VækstKULTUR®-forløbet har strukket sig over en længere periode, og det har givet os mulighed for fordybelse og plads til gentagelse, så læringen bliver lagret. Det vi har lært, kan vi nu ’lære videre’ til vores elever,” fortæller Manal.
Effekt
VækstKULTUR® har hjulpet Bøvling Ældrecenter med at definere deres version af kerneopgaven og derved skabt et fælles sprog på tværs af Ældrecentrets vagtlag. Medarbejderne har lært hinanden bedre at kende og fået forståelse for, hvad de hver især har af opgaver, og at hvis dagvagten ikke lige får tømt skraldespanden, så er der en grund til det. De arbejder mere som en samlet gruppe og ikke forskellige vagtlag.
Forløbet har også støttet dem i at udrydde nogle ’bump’ i deres arbejdsgange. De har haft tid til at finde frem til og udrulle de gode ideer og løsninger: “De vasker jo hver dag og blander alt vasketøjet i samme vaskemaskine. Men nu har de fundet ud af, at de med fordel kan bruge vaskeposer og holde styr på, hvad der fx er til stue 17. De har gjort det meget smartere,” fortæller Manal.
Som ny leder har Manal set VækstKULTUR® som en unik mulighed for at møde sine medarbejdere som de mennesker, de er: “Der har været nogle meget dybe snakke om krisehåndtering, og nogle har delt deres personlige oplevelser. Jeg har fået en forståelse for mine medarbejdere og lært dem rigtig godt at kende på andre måder end som medarbejdere.”
Personalegruppen havde også praksisnær supervision sideløbende med VækstKULTUR®. Her har de fået talt om en tidligere, udadreagerende borger, der blev ved med at fylde hos medarbejderne og skabte dårlig stemning:
“Praksisnær supervision har været fantastisk, fordi vi sammen med vores underviser kunne tale det hele igennem. Han har løftet personalet og hjulpet os over på den anden side af problemstillingen, så vi kunne sætte punktum,” fortæller Manal.